El Museu del Gas mostra en una exposció a la seva seu, a Sabadell, l'evolució de Gas Natural Fenosa a través de la publicitat i del disseny gràfic que ha elaborat aquesta empresa al llarg dels seus 170 anys d'història. L’arxiu històric de la Fundació Gas Natural Fenosa presenta una selecció de documents de gran valor històric i artístic, exemple de com una de les empreses més importants del sector energètic a Europa té entre els seus valors la conservació de la memòria industrial, cultural i social. L’exposició, titulada 'Publicitat per a una història. 170 anys de companyia', pretén donar a conèixer la història de la publicitat a través de l’exemple del disseny gràfic, la publicitat i la identitat corporativa de Gas Natural Fenosa. Gràcies a l’existència i la conservació del seu arxiu històric es poden obrir ara al públic els documents, els anuncis i les imatges que es van fer servir per comunicar i donar a conèixer nous productes i serveis. Aquells documents que van néixer per ser efímers, avui s’han convertit en peces de valor artístic, històric, industrial i social. La proposta expositiva gira al voltant de la reconstrucció de l’estructura d’una casa, dins la qual hi ha una selecció d’objectes de la Col·lecció Catalana de Gas (antics aparells domèstics a gas). En aquests darrers 170 anys la companyia ha vist pràcticament néixer i créixer la publicitat: des de la publicitat en les nadales repartides als treballadors de l'empresa a mitjans del segle XIX fins les actuals campanyes realitzades amb agències creatives, que planifiquen per a tots els suports existents.
Gas Natural Fenosa es va crear el 1843, amb el nom de Sociedad catalana para el alumbrado por gas, per un expert francès i socis catalans per tal de fer una fàbrica de gas a partir de carbó per enllumenar els carrers, les llars i els comerços de Barcelona. L’arribada de la nova energia va suposar un gran canvi social, ja que va permetre a la ciutadania sortir al carrer a la nit. El 1912 va néixer Catalana de Gas y Electricidad. L’empresa es reconverteix amb l’arribada de l’electricitat i s’introdueixen nous usos del gas: la cuina, l’escalfador o les estufes. La marca que la companyia va usar per identificar-se serà un monograma on s’integren les inicials, de fora a dins. El logotip s’aplicarà a tota la papereria de l’empresa i als uniformes del personal. De fet, encara podem trobar aquesta marca a les arquetes de les voreres de la ciutat. El 1943, amb el centenari de l’empresa, es va coronar el monograma amb unes branques de llorer i la data de la fundació. El 1992 la fusió de Catalana de Gas i Gas Madrid va donar lloc a Gas Natural SDG, que iniciarà la internacionalització i el creixement de l’empresa. Aleshores es crea una nova imatge corporativa, i la papallona esdevé la cara visible de l’empresa, amb l'0bjectiu de destacar el respecte per la natura i l’eficiència energètica, dues de les línies estratègiques que aquesta empresa considera clau del negoci.
[caption id="" align="aligncenter" width="515"] 'Publicitat per a una història. 170 anys de companyia' / MUSEU DEL GAS[/caption]
+info: https://www.facebook.com/museudelgas
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada