Un estudi presentat pel
RACC, segons informava ahir
el mateix Club, ha analitzat 4.940 km de la xarxa viària catalana sota el protocol
iRAP i ha definit unes propostes de millora centrades en el manteniment de les principals infraestructures. El llistat d'actuacions prioritzades que resulta de l'estudi permetria evitar, segons el
RACC, fins a 1.400 morts i ferits greus en els propers 20 anys. Concretament, al llarg de 20 anys es podrien evitar 12 morts i 58 ferits greus anuals a la xarxa estudiada. L'estudi centra el problema principal en matèria de seguretat viària a Catalunya tenint en compte la tipologia dels accidents (31% accidents frontals i 20% interseccions) de la xarxa estudiada. Les carreteres on s'estima més necessitat d'inversió en seguretat viària són la N-340 i la N-II, ambdues titularitat del
Ministeri de Foment. La primera carretera del llistat propietat de la
Generalitat de Catalunya és la C-55, seguit de la C-35 (tenint en compte que aquest estudi es va fer prèviament a les actuacions realitzades recentment a la C-55). El 75% (32,4M€) de la inversió que s'estima en matèria de seguretat viària es concentra en 10 carreteres de la xarxa catalana. La recomanació prioritària a implementar si ens referim a la reducció de víctimes per als propers 20 anys (64% del total que es pot aconseguir i amb un retorn de 12 vegades la inversió) seria la separació de sentits de circulació amb una barrera central (sense desdoblament), amb un estalvi de 900 morts i ferits greus. Altres mesures, les quals suposarien un 15% de l'estimació de víctimes estalviades, passarien per un carril addicional (2+1), abalisament i senyalització (intersecció) i ampliar la separació de carrils (mitjana).
La realització d'aquest estudi és el primer pas d'un conveni de cooperació entre el
RACC i el Dept. de Territori i Sostenibilitat per adaptar el protocol a la casuística viària catalana i participar de forma activa en el grup de treball de “Pathfinders” on cooperen les administracions de Catalunya, Regne Unit, Països Baixos, Eslovènia i Austràlia. Pel que fa a l'
iRAP, és una organització sense ànim de lucre que col·labora amb organitzacions no governamentals i governs per salvar vides a través de mesures com ara: avaluació de carreteres, impuls de plans específics de millores en seguretat, actuacions per tal de proporcionar formació, tecnologia i ajuda, controlar i fer seguiment del rendiment obtingut una vegada implementats els plans de millora de la seguretat viària. En l'actualitat
iRAP treballa a més de 70 països al voltant del món amb més de 500.000 km avaluats. A Europa,
iRAP s'ha aplicat a països com Holanda, Itàlia, Grècia, Eslovènia i, a través del
RACC, ara a Catalunya. El passat mes de maig, es va constituir un grup de treball amb els països capdavanters en matèria de seguretat viària. Representants del Regne Unit, Holanda, Dinamarca, Eslovènia, Austràlia i Catalunya van participar en la trobada on l'objectiu principal és compartir diferents perspectives a nivell global en termes de gestió de la seguretat viària en carretera, així com de les eines utilitzades per fer l'avaluació de les mesures adoptades i el rendiment aconseguit. També es pretén crear una estratègia global per als propers anys en seguretat viària, d'acord amb les polítiques actuals vigents.
|
Mapa de la xarxa de carreteres analitzada / RACC |
+info:
http://www.racc.cat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada